Tuesday, April 24, 2012

Bersih 3.0 dipromosi secara terbuka di Kuching

Pada Ahad lepas seorang kawan sedang berjalan-jalan di Pasar Minggu Satok untuk membeli sayur-sayuran dan barang-barang dapur. Pasar Minggu Satok amat terkenal di bandaraya Kuching kerana disini pelbagai barang dijual yang kebanyakkannya adalah sayur-sayur hutan dan barang-barang yang jarang ditemui di kedai-kedai atau pasaraya biasa yang terdapat di bandaraya Kuching. Barang-barang disitu juga dijual dengan harga yang berpatutan dan aktiviti tawar-menawar antara peniaga dan pembeli sering kelihatan sudah menjadi identiti kepada Pasar Minggu Satok menjadikannya satu destinasi yang unik.

Balik kepada kawan saya yang berjalan-jalan di Pasar Minggu Satok pada hujung minggu lepas, dia telah dihampiri oleh sekumpulan orang yang mengedar kertas kepada orang ramai yang berada disitu. Apabila mereka telah mendekati kawan saya, salah seorang daripada mereka menghulurkan sehelai kertas ber"background" kuning dan hitam. DUDUK BANTAH! itulah yang terpampang besar pada helai kertas tersebut. Ya... ia adalah promosi terbuka yang dilakukakan oleh kumpulan berkenaan untuk mengumpul orang ramai supaya memberikan sokongan kepada perhimpunan Bersih 3.0 yang akan diadakan di Kompleks Mahkamah Lama, di Waterfront Kuching pada 28 April hujung minggu ini. 

Inilah helai kertas yang diedarkan oleh kumpulan berkenaan
Apa yang akan terjadi pada hujung minggu ini mungkin akan berlaku seperti pada perhimpunan Bersih 2.0 pada tahun lepas dimana yang menghadiri perhimpunan tersebut hanyalah pemimpin-pemimpin parti pembangkang dan pengikut-pengikut mereka. Sudah pasti juga peluang ini akan dijadikan oleh pemimpin-pemimpin berkenaan untuk menyebarkan agenda mereka kepada para hadirin dan ia juga akan menjadi pengukur kepada berapa banyakkah sambutan serta sokongan penduduk Kuching terhadap parti-parti pembangkang khususnya Pakatan Rakyat di Sarawak. Walaupun pihak penganjur mengatakan perhimpunan ini tidak akan melibatkan mana-mana parti politik tetapi yang mengedarkan risalah mempromosikan Bersih 3.0 adalah para penyokong parti politik pihak pembangkang. Ternyata itu hanya kata-kata untuk mengaburi mata pihak berkuasa semata-mata untuk memastikan Bersih 3.0 diadakan pada hari yang telah ditetapkan.

Oleh itu, penduduk bandaraya Kuching adalah dinasihatkan untuk keluar rumah dan membeli-belah di kompleks-kompleks membeli-belah seperti di The Spring, Boulevard, Kuching Sentral, Giant (Bt.10 & Tabuan) bersama ahli keluarga atau bersantai di tepi pantai menghayati bunyi angin yang bertiup kencang di cuping telinga anda. Jika masih berdegil nak berjalan-jalan di Waterfront Kuching pastikan bawa sekali kamera anda yang paling mahal dan ambillah gambar bangunan DUN yang tersergam indah di seberang sungai. Naiklah River Cruise bersama-sama orang tercinta atau bersama keluarga untuk menikmati keindahan matahari terbenam.

Katakan tidak kepada Bersih 3.0!

12 comments:

  1. Katakan Ya! kepada undi kotor dan penipuan rakyat!
    bangsat kau pok. org swk paling cibai.
    kenak kau sik suka pilihanraya adil kah?

    ReplyDelete
  2. apa hal nganok org swak cibai? ko bkn org swak kh?

    ReplyDelete
  3. Bongok mun dah kau anok org swk cibai..dengan kau kau sekali la ya..kau tek bukan org swk duhal..patut laaaaa...

    ReplyDelete
  4. promosi terbuka amalan demokrasi..no big deal.You nak ikut terpulang.Biar kan mereka tak ada siapa yang rugi..yang untung hanya orang berkuasa besar di arena politik.

    ReplyDelete
  5. ceh orang sarawk nang bodo dari dolok sbb sokong tok uban (sapa sik sokonng x la cibai)..jgn manas pok mun dah dianok urang..mena juak..tanga kehidupan orang sarawak gan org malaya..padahal swak KAYA mcm2 ada..tok sik..suma orang uban ambik..JLN la..SEMEN la...SAWIT la..pikir balit la mun nak sokong pun..

    ReplyDelete
  6. Marah dgn pak uban, x puas ati malaya lebih maju..mslhnya, mostly income Swk tok gi ke malaya coz ikut perlembagaan nang persetujuan nya pia. Dats y malaya lbh maju..Org malaya organise BERSIH, org Sarawak pun mok ikut..kononnya tek mok tumbangkan pak Uban..nang bodo juak lah org Swk yg ikut BERSIH tok ho! Last2 jatuh ke tgn malaya juak sidak! Ngok! PKR, PAS suma asal dr Malaya, suma join BERSIH..slp aribulan tgl org Swak yg bodo tok tek (yg suka nganok org cibai), kta org Swak alu jatuh ke tgn Malaya! aduss!

    ReplyDelete
  7. bodoh, mun x jatuh ke tangan malaya , kita seh dipegang oleh british tauk x .

    kita ekot bersih 3.0 bukan nak ekot kata org malaya, tapi kita maok pilihan raya yang adil.

    benda simple ya pun ko x dpt tangkap ka?

    ReplyDelete
  8. relax member. mun pilihanraya kotor, pemimpin di pilih adalah kotor jadi kerajaan juga kotor dan negeri jadi lambat maju sebab yalah rakyat di luar bandar masih banyak yang miskin. elaun YB adun cuma RM3,500 dan YB parlimen RM5,900 ajak. semua ladang kelapa sawit bessr besar siapa empun pekerja 99% org indon. balak negeri sarawak siapa makan hasilnya? kita rakyat dapat apa? dipolah jeraya, ada api ada air paip, camyakah ajak selepas merdeka selama 47 tahun? ya ajak yang di kongsi kerajaan ngan kita kah? ni agik duit negeri sarawak? mun kita rasa cukuplah ya. oklah sampei kiamat kita njilat jarik ajak.

    ReplyDelete
  9. mun sik paham erti pilihanraya bersih, bebas dan adil jangan nak komen apa2. berpuas ati dengan apa yang ada sampai mati pok. mungkin pok tuk ada syer juak dengan kerajaan korup ndak?

    ReplyDelete
  10. perlembagaan taik palat..sapa madah --[mostly income Swk tok gi ke malaya coz ikut perlembagaan nang persetujuan nya pia. Dats y malaya lbh maju..Org malaya organise BERSIH, org Sarawak pun mok ikut]..nak sik tauk ekonomi la ko tok...sial na juak ada oran kedak tok..pikir2 juak mun kakar pok..

    ReplyDelete
  11. jatuh ke tangan MALAYA..haha..tengong juak org sitok..lamak tok TV3, RTM, ASTRO dll..suma orang malaya pok..bodo nak juak ko tok..tandah nya nak perintah swak..sbb swk sik maju..sbb ada org tonggok mcm ko disitok..hahha

    ReplyDelete
  12. ku skong malaya sbb sidak merik BRM..hahah..

    ReplyDelete