Monday, April 30, 2012

Bersih 3.0: Suasana di Kuching

Pada sabtu lepas perhimpunan Bersih 3.0 di hadapan Komplek Mahkamah Lama Kuching telah diadakan dalam suasana cuaca yang cerah dan angin bertiup sederhana. Warga Kuching yang mengikuti perhimpunan tersebut berkumpul beramai-ramai di sekitar kompleks dengan beberapa kelibat wakil rakyat serta para pemimpin dari parti pembangkang kelihatan. Beberapa wakil dari parti juga sedang hebat berucap menyampaikan mesej kepada warga Kuching yang berkumpul di lokasi berkenaan menggunakan "hailer" dan berdiri dibelakang sebuah pickup.

Apa yang menarik perhatian saya adalah bukan mesej-mesej yang disampaikan tetapi sikap para hadirin serta orang-orang disekeliling perhimpunan tersebut. Dari pemerhatian saya para hadirin ketika itu kelihatan lebih bersantai dan berbual-bual bersama teman-teman disamping mengambil gambar dan merakam video mengunakan alat-alat canggih yang mereka bawa bersama. 

Pihak polis yang mengawal perhimpunan juga kelihatan lebih santai, melakukan kerja secara profesional dan memberi peluang kepada pihak penganjur menjalankan perhimpunan. Beberapa gambar suasana perhimpunan telah diambil...

















No comments:

Post a Comment