Oleh Mohd Nasir Yusoff
KUALA LUMPUR, 14 Mei (Bernama) -- Barisan Nasional (BN) yang
sekali lagi menerajui kerajaan pasca pilihan raya umum ke-13 (PRU13) perlu
memperkuat 'serangan' dan memperluas capaian media sosialnya bagi
memperbetulkan persepsi rakyat terhadapnya khasnya di kalangan generasi muda
yang telah dikelirukan pembangkang.
Usaha itu mesti dimulakan secara bersepadu dan teratur
sekarang dengan mesej-mesej yang jelas dan sekata dengan diselaraskan sebuah
agensi khusus supaya tidak berkecamuk.
Pakar perhubungan awam dan penganalisis sains sosial, Prof
Datuk Dr Hamdan Adnan berkata berdasarkan trend pada PRU13 peranan media sosial
jelas sangat penting dan berkesan dalam mempengaruhi pengundi, khususnya
pengundi muda.
"Baik pengundi matang mahupun pengundi pertama kali dan
pengundi muda yang mencakupi kira-kira 40 peratus daripada sejumlah 3.2 juta
pengundi berdaftar pada PRU13 sedikit sebanyak dipengaruhi oleh pelbagai
maklumat di media sosial.
"Daripada penelitian saya, BN agak terkebelakang dalam
memanfaatkan media sosial sedangkan ia sangat penting kerana bukan sedikit
golongan yang tidak lagi membaca akhbar arus perdana atau menonton siaran TV
dan mendengar radio," katanya dalam satu temu bual dengan Bernama di sini
hari ini.
Hamdan berkata perkembangan itu jelas dilihat di kalangan
pelajar pusat pengajian tinggi dan universiti yang bakal menjadi pengundi pada
PRU14 dan seterusnya mewarisi kepimpinan negara.
"Jika maklumat jelas dan betul mengenai apa yang telah
diperjuang dan dilaksanakan dengan jayanya oleh BN sehingga dapat dinikmati
sekarang tidak disampaikan kepada mereka, bagaimana kerajaan BN akan
mengharapkan mereka memahami dan bersama-sama terlibat dalam usaha pembangunan
negara?" soalnya.
Menurut Hamdan, pembangkang tidak boleh disalahkan jika
mereka lebih cepat mengesan trend semasa dan bijak mengambil kesempatan
daripada teknologi komunikasi terkini, biar apa pun mesej dan maklumat yang
mereka sampaikan sesuai dengan penentuan agenda mereka.
"Namanya dah pembangkang...Memang banyak mesej dan
maklumat pembangkang yang tidak beretika, berunsur fitnah, tanpa penyelidikan
sehingga berlaku pembohongan atau memang penipuan yang disesuaikan dengan
matlamat parti mereka untuk merebut kuasa.
Sebagai generasi terpelajar tidakkah golongan muda dapat
membezakan antara yang benar dan tohmahan, yang betul dan penipuan sehingga
mudah percaya bulat-bulat terhadap dakyah politik sedemikian?" soalnya.
Hamdan berkata kerana itulah dalam teknologi pemasaran dan
kepenggunaan, setiap mesej disampaikan berulang-ulang kerana lama kelamaan
banyak pihak akan percaya dan menerima apa yang disogokkan kepada mereka
sebagai maklumat yang benar.
Beliau memberi contoh, dakyah padamnya elektrik di pusat
pengiraan undi untuk kerusi Parlimen Bentong pada PRU13 walaupun telah diberi
penjelasan oleh calon yang kalah bahawa ia tidak berlaku dan Tenaga Nasional
Berhad juga menafikannya, namun dakyah itu disebar berulang-ulang di media
sosial.
"Akhirnya ramai yang percaya dan turut menyebarkannya
lagi dan lebih meluas sehingga berita penafian tidak diendahkan lagi oleh
banyak orang. Persepsi terhadap kerajaan sangat negatif menjelang PRU13,"
katanya.
Begitu juga dengan dakyah pembangkang kononnya pekerja
Bangladesh diberi kad pengenalan dan disuruh mengundi, yang sehingga sekarang
pun tidak ada pihak yang tampil mengemukakan bukti sahih tetapi telah menjadi
buah mulut akibat sebaran meluas di media sosial.
"Dakyah politik sebegini perlu ditangani dengan tegas
dan segera. BN kena ada pasukan khas media sosial bagi menjelaskannya,
menyampaikan maklumat yang betul secepat mungkin," katanya, yang menambah
bahawa ada kaedah-kaedah tertentu yang boleh digunapakai oleh jentera BN baik
di peringkat pusat mahupun setempat.
Hamdan berkata penggerak media sosial BN perlu terdiri
daripada para pakar strategi dan pekerja sepenuh masa kerana empat tahun akan
datang bukanlah tempoh yang lama, apatah lagi jika kerajaan dan penjawat awam
perlu menumpukan kerja keras menunaikan janji-janji dalam manifestonya.
"Sumber manusia perlu dilatih dari sekarang supaya
mampu menyaingi pekerja media sosial bergaji tetap pihak pembangkang. Biarlah
soldadu maya BN menumpukan sepenuh perhatian mengesan isu di alam siber dan
kemudiannya diberi panduan jelas untuk menyampaikan maklumat tepat kerajaan
mengenai isu-isu itu.
"Kalaupun tiada isu dan dakyah disebar pembangkang,
rebutlah peluang di alam maya itu untuk meningkatkan sebaran maklumat kerajaan
dengan cara dan penyampaian yang menarik dan tidak berbentuk berita
semata-mata," katanya.
Tidakkah sudah banyak laman web, twitter dan facebook
digunakan oleh penyokong BN selama ini?" soalnya.
Hamdan berkata harus dibezakan antara media sosial yang
mempromosi individu politik dengan media sosial yang peranannya menjelaskan
dasar-dasar kerajaan, usaha yang sedang dilaksanakan oleh BN dan hala tuju
negara yang perlu diusahakan bersama oleh setiap rakyat.
"Media sosial BN tidak harus semata-mata memberitahu
apa yang kita nak beritahu tetapi lebih pentingnya memberitahu apa yang
sebenarnya rakyat nak tahu. Sangat perlu juga menyetempatkan hal-hal yang
dijelaskan kerana isu di Sabah contohnya berbeza daripada isu di Johor,"
katanya.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment